Om oss

Read in english

Gjertruds Sigøynerorkester (GSO) har siden 1989 spesialisert seg på østeuropeisk sigøyner­musikk fra Russland, Romania og framfor alt Ungarn. Gruppa har tilegnet seg musikken i direkte møte og samarbeid med musikere i Budapest, og samarbeider fast med Ernest Bangó, en av Ungarns fremste cimbalister. GSO har turnert over store deler av Norge og Ungarn, deltatt på festivaler i inn og utland og utgitt sju cd-er. Gruppa mottar ensemble­støtte fra Norsk kulturråd.

I tillegg til stadig fordypning i østeuropeisk sigøynermusikk og turneer med ungarske sigøynermusikk-utøvere, har ensemblet en rekke ulike samarbeidspartnere innen folkemusikk og sjangeroverskridende prosjekter. GSO har samarbeid med blant andre den jødiske artisten Bente Kahan, sangeren Elias Akselsen, felespiller Susanne Lundeng, komponist og pianist Nils Henrik Asheim, samt artistene Britt Synnøve Johansen, Solfrid Molland og Pål Jackman.

Samarbeidet med Nils Henrik Asheim resulterte blant annet i Spelemannspris i 2011 for CD-en «Mazurka – Remaking Chopin».

OM MUSIKKEN
Østeuropeisk sigøynermusikk preges av brå skift, fra sår melankoli til fyrige danserytmer. Denne temperamentsfulle og virtuose musikkformen har elementer fra kunstmusikk, populær­musikk, jazz og ikke minst folkemusikk.

Gehørbasert innstudering og arrangering, kombinert med ”klassisk” spilleteknikk og virtuositet gir rom for et nyansert, lekent og inderlig musikalsk uttrykk. Sigøynermusikkens variasjonsrikdom i rytme, tempo og frasering, der det forventes at ensemblet følger alle primasens (kapellmesterens) innfall og luner, krever ekstremt tett og fleksibelt samspill. Gjennom regelmessige studieturer til Budapest utvider og fornyer GSO stadig sitt repertoar og sin stilkunnskap innen denne sjangeren.

MUSIKK PÅ VANDRING
Sigøynernes, jødenes og taternes skjebne som «vandrende folk» har ført til at deres kulturer har mottatt og formidlet kulturuttrykk over store områder og er preget av mange impulser. I tillegg til sin egen folke­musikk, har de «reisende» ofte formidlet den lokale folkemusikktradisjonen der de har slått seg ned. I annen «bruksmusikk», f.eks. dansemusikk eller restaurantmusikk, aner man impulser fra både folkemusikk, populær­melodier og klassisk europeisk musikktradisjon. Gjertruds Sigøyner­orkester er opptatt av å formidler dette mangfoldet, med stemninger fra mørke restau­ranter i Budapest, folkefest i landsbyen, jødisk bryllup og norske taterbål.