logo_gjertruds

Upcoming events

20/09 (onsdag)
KINO,KINO m/Britt Synnøve Johansen
Sandnes

23/09 (Lørdag)
Høvleriet med Britt Synnøve Johansen
Haugesund
23/09 (Lørdag)
Høvleriet med Britt Synnøve Johansen
Haugesund
Gjertruds.no © 2017
Projects »

Project archive


ALTERNATIV JULEKONSERT

med Solfrid Molland, gatemusikere og sangere

Desember 2015 samarbeidet Gjertruds Sigøynerorkester (GSO) og Solfrid Molland om fem alternative julekonserter der lokale gatemusikere av rom-opprinnelse, og kor av fattige tilreisende var invitert med som gjesteartister. Håpet er å gjøre dette til en årlig tradisjon og desember 2016 gjennomføres seks nye konserter, de fleste i samarbeid med Kirkens bymisjon.

GSO og Solfrid Molland begynte å dyrke interessen for østeuropeisk sigøynermusikk på Krølle Kro i Oslo på slutten av 1980-tallet. GSO har siden spesialisert seg og samarbeidet fast med musikere innen ungarsk sigøyner-musikktradisjon, mens Molland har samarbeidet med rumenske musikere med rombakgrunn både i Romania og i Norge.

Med denne alternative julekonserten vil vi hylle sigøynernes stolte musikk-tradisjon som har hatt viktig innflytelse på vår vestlige europeiske kulturarv.
Konserten er et møte mellom Norge og Øst-Europa, med kjente norske julesanger spilt med sigøyner-svung og østeuropeiske julesanger i norsk språkdrakt, i tillegg til ballader og fyrige rytmer fra Balkanlandene. Julebudskapet og historien om et fattig par som mangler husrom, veves varsomt inn i vår egen tid, til vårt eget lokalmiljø.

Solfrid Molland er pianist, sanger og komponist. Hun vokste opp med russisk folkemusikk og sigøyner-musikk, noe som preger hennes konserter og komposisjoner. Solfrid har reist gjennom Europa som gatemusiker med sitt røde trekkspill. På reisene lærte hun sanger av romfolk og komponerte musikk til ulike katedraler som ble utgitt på CD-en: ”Katedral for Tapte Drømmer”. Her satte hun et musikalsk og poetisk søkelys på Europas største minoritet, sigøynerne. I CD-en “Musikken er mitt fedreland” videreførte hun dette, men med fokus på gatemusikantene i Oslo.

Om konserten: Se artikkel i Musikkultur: En romjulsdrøm:Klikk her!

Om musikken: Amatør-videoopptak fra konsert i Petri-kjelleren, Stavanger desember 2015: Klikk her!

Info om Solfrid Mollands utgivelse ”Musikken er mitt fedreland”: Klikk her!


PÃ… REIS, PÃ… REIS

med Britt Synnøve Johansen

Britt-Synnøve Johansen er trolig mest kjent for sine sterke Piaf-tolkninger, men behersker et stort musikalsk register. Hennes klare, uttrykksfulle stemme og levende formidling passer perfekt sammen med GSOs musikalske temperament.

I konserten og CD-produksjonen ”På reis, på reis” er minoriteters musikk og kultur et gjennomgangstema. Fra hver sin musikalske verden trekker GSO og Britt-Synnøve Johansen linjer mellom sigøynermusikk, taterviser, fado, tango og Piaf. Flere av Edith Piafs sanger var opprinnelig sigøynersanger. Hennes bakgrunn som gatesanger, og den hjerteskjærende direkte stemmen, bringer også tankene til sigøynernes musikalske verden.

Ulike sigøynermusikk-tradisjoner fra Øst-Europa og Portugal (fado), samt tater-tradisjonen i Norge, har også viktige kulturelle og musikalske paralleller. Også tekstlig knyttes det linjer: Piazzollas "Chiquillin de Bachin", om den fattige lille blomster-selgeren, bringer tankene til sigøynernes skjebne i dagens Europa.

Britt Synnøve Johansen
Britt-Synnøve har vært utøvende artist siden 1989, da representerte hun Norge i Melodi Grand Prix. Hun har arbeidet med mange ulike musikksjangre og har samarbeidet med artister som Delbert McClinton, Don Wise, Ole Paus og Vamp. Hun har også vært solist med orkestre som Kongelige Norske Marines Musikkorps og Stavanger Symfoniorkester. I 2007 ble hun av NRK Rogalands lyttere kåret til Rogalands vakreste stemme. Britt-Synnøve er kjent for sine sterke fremføringer av Edith Piafs sanger som har vært framført landet rundt og førte til utgivelsen Mot himmelen i Paris - Piaf på norsk. Hun har også gitt ut CD-en Skyt meg med tre roser – Tango på norsk.


.

.


Trips to Hungary

Since 2009 every year for a week GSO travels to Budapest to take lessons, listen to Gypsy music, and give concerts.

During former visits GSO´s musicians have had the priviledge to take lessons from some of the finest Gypsy musicians in Budapest, among others the fantastic violin virtuoso Ernø Kallai Kiss jr and the foremost Gypsy style cellist, late Karoly Segfü, both brilliant musicians and excellent teachers. They have also joined GSO in concerts in Budapest.

In May 2014 GSO made an aniversary-tour in Hungary, giving concerts in Budapest, Gyula, Békes, Szentendre and Veszprem. In May 2015 GSO performed two concerts at the film festival in Gödöllö, and in Bercel.

The Norwegian embassy in Budapest often helps organizing GSO´s concerts in Hungary.

Music Norway has supported some of the tours financially.


Gjensyn med Jiddischkeit

"Jiddischkeit, en konsert med jødisk sjel" ble framført på flere konsertturneer og spilt inn på CD på begynnelsen av 1990-tallet sammen med den jødiske sangerinnen Bente Kahan. I 2014 ble samarbeidetet gjenopptatt, med konserer i Budapest og Oslo, i Memorial Holocaust Center og på Det norske teatret. Gjensynet gav mersmak og flere konserter er under planlegging.


English information:

In the early nineties Gjertruds Gypsy Orchestra and the Jewish singer Bente Kahan recorded and performed "Jiddischkeit - A concert in the Jewish spirit". In 2014 the "reunion" took place, with concerts in Budapest and Oslo.


Nordnorsk musikk med Susanne Lundeng

I mars 2013 ble konsertsamarbeidet mellom GSO og Nord-Norges fele-fyrverkeri Susanne Lundeng urframført. Både nordnorsk tradisjons-musikk og Susannes egne komposisjoner får nye farger og ekstra trøkk i møte med sigøynerorkesteret.

Susanne Lundeng (1969), fra Bodø, er en av våre mest særpregede felespillere. Hennes spill er rotfestet i den nordandske folkemusikken. Hun har siden 1989 vært frilans musiker og har hatt stor suksess i både inn og utland, bl.a. i England og Tyskland og Korea. I tillegg til å være soloutøver har Susanne samarbeidet mye med musikere fra andre sjangrer. Hun har også vært solist med symfoniorkestre og kammerensembler. I de senere år har hun komponert mye av musikken selv. Hun bruker tradisjonsmusikken som basis for utviklingen av sitt eget musikalske språk.


English information:

March 2013 GSO had the premier concert with the fantastic Norwegian folk fiddler Susanne Lundeng. GSO have since then played more concerts with her in Norway. In June 2014 the program was also presented in Hungary, in Szentendre and Veszprém.


Fiolinsolist Ernö Kallai Kiss jr

Siden høsten 2010 har Gjertruds Sigøynerorkester opptrådt sammen med en av verdens fremste fiolinsolister innen sigøynermusikk-sjangeren, Ernö Kallai Kiss jr. Samarbeidet med ham resulterte i den kritikerroste CD-utgivelsen "Nordisk sigøyner" (2012).

Ernö Kallai Kiss jr er en av verdens fremste fiolinsolister innen sigøynermusikk-sjangeren. Han begynte å spille fiolin som 7-åring og vant som 9-åring Ungarns nasjonale fiolin-konkurranse. Allerede som 14-åring var han leder for sitt eget ensemble. Han har opptrådt på de mest prestisjefylte scenene i Ungarn og opptrer regelmessig i Ungarsk tv og radio. Han har i en årrekke spilt på det berømte Danubius Grand Hotell på Margetøya i Budapest, i tillegg til konsertsuksesser i en rekke land verden over, bl.a i Cannada og USA.


English information

Since 2010 GSO has performed eastern European Gypsy music with one of the world´s foremost violin soloists in the genre, Ernö Kallai Kiss jr in several concerts and in the CD "Nordisk sigøyner" (2012).

At first Kallai was our excellent teacher and guide into the subtle details of Gypsy music performing practice. We are very happy that he also accepted to perform as our soloist in the CD and at concerts. For several years we have had the pleasure to tour with him, and we look forward to every new concert!


MAZURKA - Remaking Chopin

Nils Henrik Asheim har tatt for seg et knippe av Chopins Mazurkaer og i samarbeid med Gjertruds Sigøynerorkester laget en syklus med "re-interpretasjoner".

Mazurkaene står i en særstilling i Chopins pianomusikk, idet de ligner folkemusikk mer enn noe annet han skapte. Folkemusikken har inspirert Chopin til en rå og dristig harmonikk, svært forut for sin tid. I flere av mazurkaene finner vi en innebygget kontrast mellom en øst-Europeisk "Balkan"-klingende hoveddel, og et mellomparti som er mer romantisk og salong-aktig.

Nils Henrik Asheim har med dette prosjektet ønsket å ta kontrastene fram og belyse dem, for å vise at musikken har flere røtter, og at folkemusikken og kunstmusikken kan belyse hverandre på nye måter. Han har gjennomført et lignende prosjekt over Griegs slåtter, sammen ed sin bror Håkon Asheim, hvor piano og hardingfele blir kombinert på nye måter. På samme måte som i slåtte-prosjektet blir den opprinnelige pianostemmen i "Mazurka" framført i originalutgave. Samtidig blir den løst opp i overgangene, og folkemusikkinstrumentene blir lagt oppå og overlappet på ulike vis. Asheim og sigøynerorkesteret har arbeidet tett sammen om arrangementene.

Det er et mål at sigøynerorkesterets improviserende spillestil preger resultatet. Sigøynermusikerne bringer inn både ekspressive overdrivelser, uregjerlige improvisasjoner, meditative klangflater og rytmisk aksent i musikken. Noen Mazurkaer blir spilt som rene folkemusikk-låter, andre blir spilt som improviserende lybilder. De fleste blir imidlertid en kombinasjon av begge, med Chopins geniale, vakre og hjerteskjærende harmonisering som det sammenbindende elementet.

Det ble innvilget støtte til bestillingsverk fra Norsk kulturråd.

Lydeksempler og mer informasjon: HER!


MAZURKA - English information

Nils Henrik Asheim has taken Frederic Chopin´s mazurkas and in collaboration with Gjertrud´s Gypsy Orchestra he has made a cycle of re-interpretations. The CD "Mazurka - Remaking Chopin" was released in 2010 and won the Norwegian Grammy Award and received brilliant reviews.

The 51 mazurkas hold a unique position in Chopin´s piano music. They resemble folk music more than any of his other compositions. It was folk music that inspired Chopin´s bold, raw harmonies, in advance of his time. Several of the mazurkas consist of an eastern European, Balkan-like main section, with a contrasting central episode in a more romantic, salon-like style.

It is said that Chopin played the mazurkas differently every time. It was typical for the time to be uneven, a phenomenon found in the Viennese waltz and slightly differently in the Norwegian springar. Improvisation was also an essential feature of the Mazurka style: the ornaments were played as if they were spontaneous. In this project Nils Henrik Asheim wanted to emphasise the contrasts in order to demonstrate that the music has several roots, and that folk music and art music may shed light on each other in new ways.

The piano part in Mazurka is performed in its original form. At points of transition it departs somewhat however, and the folk music instruments overlap and are superimposed in various ways. Nils Henrik Asheim and the Gypsy orchestra have worked closely together on the arrangements for a period of one year. It is the intention that the improvisatory style of the Gypsy orchestra should be apparent in the result. The Gypsy musicians bring expressive exaggerations, unruly improvisations, meditative timbres and rhythmic accentuation to the music. Some Mazurkas are played as pure folk tunes, while others are performed as improvisational soundscapes. Most are however a combination of the two, with the genius of Chopin´s beautiful, heart-rending harmonies as the cohesive element.

Sound samples and more information:HERE!


.

.



Sida er laga av Jon Solberg

News

20161031
In memory of Karoly ...
It was with great sadness we received the message that Karoly Szegfü, a fanta ...
[More]

20150513
Hungarian TV documen...
Last year a Hungarian film crew travelled Norway from north to south to make a 5 ...
[More]